Stäng

"Känner mig stressad över allt som ska fixas den här veckan.."

Minska stressen genom att få överblick – gör en Veckans mål-lista genom dessa 7 punkter!

Stress, stress och åter igen stress. Dagens samhälle går på högvarv och allt fler individer känner sig maktlösa då tiden bara "rinner iväg" medan alla "måsten" samlas på hög. För att tackla stressen i förebyggande syfte är det klokt att i början av varje vecka eller månad sätta sig ner med kalender och få lite överblick.

Börja med att fråga dig själv:
1. Vad stressar mig mest?
2. Vad är syftet med att göra dessa saker? Alltså vad vinner jag på att göra dem? Det kan vara både att jag vinner något positivt men även att jag vinner genom att slippa något negativt.
3. Varför är dessa saker viktiga? Är de verkligen "måsten" eller är det något du själv har gjort till ett "måste"?
4. Finns det vissa saker som är mindre viktiga – eller kanske rentav oviktig om jag tänker efter – som jag kan lägga över till nästa vecka?

Gör sedan en Att göra-lista:
5. Vilka av dessa saker kan jag "klumpa ihop"? Alltså: Om du både måste ringa person X, person Y, och person Z (även om ditt ärende skiljer sig från de olika personerna) så kan dessa sysslor "klumpas ihop" i kluster. Då blir "ringa X,Y,Z en sak och du tar itu med 3 saker i 1. Att underlätta det för sig på detta viset är ett smart knep för att hinna göra mindre på kortare tid.
6. Glöm inte att även skriva upp återhämtning på listan, t.e.x i form av egen tid (som att se på tv eller kolla Facebook), roliga aktiviteter (sporta eller umgås med vänner/familj) och "luft" (vilket är tid där du gör ingenting, inte ens har på datorn/mobilen)

Gör nu din Veckans mål-lista:
7. Nu är du strax klar – och det är dags att utforma Veckans mål-lista! Skriv ner VILKET/VILKA mål du vill nå varje dag och VARFÖR. T.ex. "Mån: Lämna in skoluppgift 1 + träna + tvätta – för att jag vill lära mig något nytt och utvecklas som person + för att jag vill må bra och jag mår bra av att röra på mig + för att jag vill ha något rent att sätta på mig"
Plötsligt har alla "måsten" förvandlats till något du VILL göra då det finns ett syfte med alla saker samt att du nu har ett tydligt schema som ger dig överblick gällande VAD du VILL göra NÄR.

Detta kommer att minska din praktiska stress rejält!

Jacqueline Joo, relationsexpert
Läs mer om henne här